Avtomobil yo’llarini qurish
Yo‘l-qurilish ishlarining sifati – amaldagi me’yorlar talablariga qat’iy rioya etish va qurilish loyihalarini sifatli amalga oshirishdir. Muhim nuqta – yo’lda va uning bazasida mumkin bo’lgan maksimal yuklarni aniqlash. Zero, yo‘l qurilishi katta moliyaviy va jismoniy xarajatlarni talab qiluvchi murakkab ko‘p bosqichli jarayondir. Birinchi vazifa ishonchli pudratchi tanlashdir. Mutaxassislarning malakali jamoasi va maxsus texnikaga ega. Mutaxassis tomonidan taqdim etilgan pudratchi vazifani bajarish uchun tadbirlar ro’yxatini tuzadi va ishlarning narxini hisoblab chiqadi.
Yo’l qurilishi
Yo‘l qurilish ishlarida yuqori unumdorlik va ko‘p qirrali zamonaviy uskunalardan foydalanish ishlarni tez va sifatli bajarish imkonini beradi. Yo’l qurilish uskunalari odatda ijara asosida qo’llaniladi. Bu sizga har doim xizmat ko’rsatish va yuqori malakali operatorlar va mashinistlar bilan ishlash imkonini beradi.
Yo’l qurilishi yo’l belgilarini o’rnatishni talab qiladi. Avtomobil yo’liga yo’l belgilarini joylashtirish, ularning narxi nisbatan past. Eng avvalo, avtomobil yo’lida harakatlanishning yuqori xavfsizligi va undan foydalanish qulayligi ta’minlangan.
Yo’l qurilishi uchun qurilish materiallarini tanlash alohida element hisoblanadi. U yo’lning kafolatlangan xizmat muddatini va yilning istalgan vaqtida xavfsiz harakatlanishini ta’minlashi kerak. Ayniqsa, bu 1-toifali yo’llar bo’lsa. Yo’l qurilishi xarajatlarining katta qismi qurilish materiallarini sotib olishga to’g’ri keladi.
Yo’llarni loyihalash va qurish juda ko’p vaqtni oladi va juda ko’p mehnat talab qiladi. Yo’l qurilishida marshrutni o’rganish va hududning gidrogeologik sharoitlarini tahlil qilish muhim ahamiyatga ega. Yo’llarni qurish jarayonida qurilishning texnologik jarayonini ta’minlash imkoniyatlarini o’rganish kerak. Shuningdek, assortimentda va kerakli miqdorda kerakli qurilish materiallari. Magistral yo’l bo’ylab qurilish materiallari karerlarini ishlatish yoki tashkil etish imkoniyatlarini o’rganish maqsadga muvofiqdir.
Yo’l qurilishining bosqichlari
Yaxshi qurilgan yo’l talab qilinadigan standartlarga javob berishi kerak. Chunki bu nafaqat haydovchilar, balki piyodalar uchun ham xavfsizlik va qulaylik garovidir. Har qanday qurilish yoki rekonstruksiyaning birinchi bosqichi loyihalash bo’lib, undan so’ng yo’l qurilishi rejasi ishlab chiqiladi.
Yo’l qurilish bosqichlari
- topografik tadqiqot va saytning parchalanishi. Pudratchi tashkilot mutaxassislari tomonidan joylarda geodeziya ishlari olib borilib, hududni o‘lchab, relefi tahlil qilinadi. Shuningdek, yer osti suvlarining chuqurligini va tuproq turini aniqlang;
- tayyorgarlik ishlari. Ushbu bosqichda hudud tozalanadi, aloqa o’tkaziladi. Shuningdek, yo’l qurilishida to’siq bo’lishi mumkin bo’lgan barcha turdagi to’siqlar yo’q qilinadi;
xarajatlar smetasini tuzish va zarur qurilish materiallarini sotib olish; - qazish ishlari. Yo‘llarni sifatli qurish uchun, birinchi navbatda, hududning relyefi yo‘q qilinadi, tuproq tekislanadi. Agar kerak bo’lsa, siz chuqurchalar yaratishingiz yoki aksincha, qirg’oqlarni qurishingiz kerak. Buning uchun maxsus uskunalar ishlatiladi;
- sanitariya-tesisat o’rnatish. Yangi yo’lni qurishda majburiy bosqich – bu yetarli masofaga yo’l yuzasidan suvni xavfsiz olib tashlashni ta’minlaydigan drenaj tizimini o’rnatish;
- yostiq qo’yish. To’g’ri yotqizilgan baza yo’l qurilishining muvaffaqiyatli yakuniy natijasining kalitidir. “Yo’stiq” zarbani yutuvchi qatlam bo’lib xizmat qiladi va yo’l yuzasiga mexanik ta’sirni tekislaydi. Baza yaratish uchun qum-shag’al aralashmasi yoki qum va shag’al alohida ishlatiladi. Materiallar qatlamlarga yotqiziladi, shundan so’ng ular maxsus jihozlar yordamida ehtiyotkorlik bilan tekislanadi va siqiladi;
- tugatish qatlamini yotqizish va yo’lni belgilash. Zamonaviy innovatsion texnologiyalardan foydalanish yo‘l qoplamasining yuqori sifatini ta’minlaydi. Tuval yotqizilgandan so’ng, yo’l harakatlanishni ochish uchun tayyorlanadi – uning yuzasiga belgilar qo’llaniladi, belgilar o’rnatiladi va hokazo.
Agar kerak bo’lsa, rejalashtirilgan yo’l ishlari boshlanishidan oldin vaqtinchalik aylanma yo’l qurilmoqda. U ishchi loyihada ko’rsatilgan balandlikdagi qirg’oq shaklida qurilgan. Qurilish tugagandan so’ng aylanma yo’l demontaj qilinadi.
Yakuniy qoplama yo’lning chidamliligi va ishonchliligining kalitidir
Yo’lning yuqori qatlami eng katta aşınma va yirtiqqa duchor bo’ladi, chunki u o’tayotgan avtomobillarning katta massasidan kunlik bosimga duchor bo’ladi. Shu sababli, yo’lning ishonchliligi va mustahkamligi to’g’ridan-to’g’ri qurilish ishlari qanchalik professional tarzda amalga oshirilganligi va qanday materiallardan foydalanilganiga bog’liq. Yo’l qoplamalarining quyidagi keng tarqalgan turlari mavjud:
Asfalt-beton
Qurilishda yotqizishning bu turi “yo’l keki” deb ham ataladi (bu tufayli qatlamlash). Shag’al, qum, tosh uni va erigan asfaltning qatlamli taqsimlanishi sirtning og’ir transport yuklariga bardosh berishiga imkon beradi. Qatlamlar soni ko’plab omillarga bog’liq (masalan, tirbandlik darajasi). Aralashmaga ezilgan tosh kabi material qo’shilishi qoplamaning yuqori aşınma qarshilik va suvga chidamliligini beradi. Ezilgan toshning qo’pol tuzilishi tufayli yo’l va shinalar o’rtasida kerakli ishqalanish ta’minlanadi, bu esa avtomobilni tortib olishning oldini oladi;
Quyma asfalt
Bu asfalt-beton qoplamasi bilan bir xil materiallardan yuqori harorat rejimi ta’sirida tayyorlanadigan yopishqoq aralash. Qurilish maydonchasiga uning haroratini ushlab turishga qodir bo’lgan maxsus idishlarda etkazib beriladi, chunki bu kelajakdagi yo’lning joyiga quyilgan issiq aralash. Bunday asfalt og’ir transport yuklariga bardosh bera oladi. Va shuningdek, yuqori aşınma qarshilikka ega, shinalar ta’siridan korroziyaga qarshi turadi, qishda sirpanishning oldini oladi.